RSS

Cabaran Ramadhan!

Never give up der!
Alhamdulillah berbuka puasa pada hari ini Kori dapat jua bersama-sama menjamah hidangan berbuka puasa bersama keluarga walaupun sudah masuk hari yang ke-4 ibadah berpuasa kita.. Selalunya memang tidak sempat disebabkan tuntutan kerja yang menghalang.. Juadah untuk kali ini diantaranya adalah Satay ayam dan lembu dimakan bersama kuah kacang, sotong bersama udang masak cili merah dan beberapa jenis kuih muih yang lain sebagai pencuci mulut buat kami sekeluarga.. Cukup berbeza rasanya suasana berbuka puasa bersama keluarga jika dibandingkan dengan suasana berbuka seorang diri ketika waktu kerja (yelaa..sempat minom air ja!). Disini Kori ingin berkongsikan sedikit sebanyak pandangan Kori mengenai beberapa langkah yang mesti dipandang serius oleh kita ketika menjalani ibadah puasa..

1. Untuk mengelak "Dehydration" ketika berpuasa disiang hari- Hendaklah minum air dengan kuantiti yang optimum, maksudnya disini  ketika bersahur makanlah makanan yang dapat memberikan kita keperluan tenaga dan mineral yang cukup, disamping meminum air dengan secukupnya.(jangan malas sahur!)

2.  Aspek kebersihan perlu dititik beratkan- Ketika berpuasa badan kita kadang-kadang kekurangan bekalan tenaga dan sumber vitamin serta mineral disebabkan kegagalan kita untuk bangun sahur pada waktu pagi, hal ini akan menyebabkan badan kita akan menjadi lesu dan tidak bermaya sekaligus tanda-tanda sakit ringan seperti Selsema mudah untuk menyerang kita.

3.  Sentiasa berfikiran Positif terhadap apa jua cabaran yang mendatang- Sentiasa menjaga emosi ketika berpuasa kerana emosi yang sihat dapat menjamin kesihatan tubuh badan yang mampan. Sekaligus dapat meningkat sistem immuniti badan kita.



                                                                                                                        Sumber:- Korihaffizudinsalleh

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment